Szakmai információk
Mint az élet sok más területén, az autóvillamossággal kapcsolatos problémákat sem lehet rutinból, jelenségekből, hangokból kezelni, megállapítani.
Nem minden esetben közvetlenül az indítómotor a hibás, ha az autónk nem indul, és nem közvetlenül a generátor, ha lemerül az akkumulátor és/vagy nincs töltés.
Ezért minden esetben kompletten vizsgáljuk az egész rendszert, akkumulátort, vezetékezést, forrasztásokat, testelést stb., az indítómotort és a generátort az autón, vagy bármely gépen.
A rendszerben lévő hibák is okozhatnak olyan tüneteket, jelenségeket, sőt mérhetünk is, amelyekből az indítómotor, generátor hibára gyanakodhatunk, és a rendszerben lévő hibák, valóban záros határidőn belül tönkre is teszik az indításra és töltésre alkalmatos eszközünket.
Amennyiben ezeket a hibákat nem hárítjuk el, hiába szerelünk fel új, vagy felújított indítómotort, vagy generátort, hiába a sok jó alkatrész, ezeket is "halálra ítéljük".
Az indítómotor és a generátor egy rendszer szerves része. Csak úgy, illetve csak annyira képes működni, amennyire a rendszer ezt lehetővé teszi és amíg az esetleges hibák miatt tönkre nem megy.
Ezért célszerű - mielőtt felesleges munkaórát, és felesleges alkatrészeket vásárolna - a fent említettek szerint eljárni.
Mit kell ellenőrizni, ha beszerel egy felújított indítómotort vagy az indítómotor nem működik?
- Az akkumulátor állapotát.
- Akkumulátortól az indítómotorhoz, generátorhoz kapcsolódó vezetékeket, azokon lévő forrasztásokat (feszültségesést).
- 24v-os rendszer esetén párhuzam kapcsolót.
- Generátoron és az akkumulátoron a töltést. (14-14,7V. vagy 28-28,8V. típusonként eltérő)
- Gyújtáshoz kapcsolódó alkatrészeket, vagy az izzításhoz kapcsolódó alkatrészeket, adagolót stb.
- Gyújtáskapcsoló, vagy nyomógomb helyes működését (és az 50-es pontot, indításközben meg van-e a min.10,5V), riasztó, indításgátló stb.
- A fogas koszorút körbe kell hajtani, és a fogak állapotát is ellenőrizni kell.
- Olajfolyást, amely bekerülhet az indítómotorba.
- Az indítómotor felrögzítéséhez kapcsolódó pontokat.
- Van-e megfelelő üzemanyag az autóban, kap-e belőle a motor is a megfelelő időben, és helyen.
- Nagyon fontos, ha az indítómotor szétforgott, a gyújtáskapcsoló mechanikus és vagy elektromos részét, cserélni kell.
Mit kell ellenőrizni, ha beszerel egy felújított generátort vagy nincs illetve kevés a töltés?
- Az akkumulátor állapotát.
- Akkumulátortól a generátorhoz kapcsolódó vezetékeket, azokon lévő forrasztásokat (feszültség esést).
- Dieseleknél az izzítás lekapcsolását.
- A kontrollámpa helyes működését.
- A motor beindítása után közepes fordulatszámon, az akkumulátoron feszültséget kell mérni, ami típusfüggő, de 14V.-14.7V. körül kell lennie a generátoron is és az akkumulátoron is, az eltérés nem lehet több 0,3V-nál, ha még is, akkor el kell hárítani a hibát (forrasztás,vezeték stb.).
- Amennyiben nincsen feszültségesés az előző mérésnél, és bekapcsolunk minden fogyasztót az akkumulátoron mért töltés nem lehet kevesebb 13,8V-nál.
Ezek csak a fontosabb jó tanácsok. Az autóvillamosság, ezen belül az indítómotor és generátor is nagyon összetett, a méréseket és a javításokat is lehet rosszul elkövetni, ami balesetveszélyes is lehet. Az alkatrészeket, leginkább az elektromos alkatrészeket, nagyon könnyen és gyorsan tönkre lehet tenni, elég egy kis szikra, csattanás, és ki is „végeztük”.
Ezért a legfontosabb jó tanács: Az elektromos hiba elhárítását bízza szakemberre!